سنسور دنده عقب ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور دنده عقب ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور دنده عقب ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور دنده عقب ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ این سنسور چگونه کار می کند؟ آیا با نحوه عملکرد سنسور دنده عقب آشنایی دارید؟ سنسور دنده عقب ماشین چه کاربردی در اتومبیل ها دارد؟ در حال حاضر اکثر اتومبیل های گران قیمت و جدید به سنسور دنده عقب مجهز هستند. برخی از اتومبیل ها نیز این سنسور را ندارند و در صورت تمایل رانندگان می‌ توانند آن را بر روی سپر عقب ماشین خود نصب کنند. این سنسور و مانیتور تصویری به راننده کمک می کند که بدون هیچ گونه استرسی و با خیال راحت دنده عقب برود، بدون آن که با موانع و اشیا پشت سر ماشین برخورد کند. به طور معمول بر روی سپر ماشین دو یا چهار سنسور نصب می شود که معمولا ماشین های مدل پایین تر ۲ و ماشین های پیشرفته تر ۴ و یا گاهی اوقات حتی تا ۶ سنسور دنده عقب نیز دارند.

 

این سنسورها به وسیله لامپ ال ای دی یا صدا به راننده آلارم می دهند. به این شکل که هر چقدر شما هنگام دنده عقب رفتن به موانع نزدیک تر شوید، چشمک زن لامپی یا صدای آلارم بیش تر خواهد شد. می‌ توان گفت که سنسور دنده عقب یکی از کاربردی ترین تجهیزات اتومبیل ها محسوب می شود. برخی از اتومبیل های گران قیمت در قسمت سپر جلو از این نوع سنسور ها استفاده می کنند. به این دلیل حتی در صورت حرکت به جلو نیز این سنسور به کمک رانندگان می آید. البته این نوع سنسورها که به آن فاصله سنج جلوی اتومبیل نیز می گویند در صورت های خاصی مثلاً حدود ۱۵ کیلومتر در ساعت پایین تر عمل می کنند و دنده ماشین حتماً باید به حالت جلو باشد. در برخی اتومبیل ها نیز دکمه های جداگانه ای جهت فعال شدن و یا غیرفعال شدن سنسور جلو وجود دارد.

 

تاریخچه سنسور دنده عقب

به کار گیری سنسورهای دنده عقب در زمان طراحی جهت استفاده نابینایان بود که در اواخر دهه ۱۹۷۰ در آمریکا اختراع شد. البته برخی افراد نیز بر این باور هستند که سنسور دنده عقب به وسیله طراحان و خودروسازان ایتالیایی اختراع شده است. البته هیچ کدام از آن ها مهم نیست و موضوع مهم این است که در حال حاضر این سنسور پرکاربرد به کمک رانندگان آمده است. پس از مدت زمان اندکی از اختراع سنسور دنده عقب این سنسور بر روی بسیاری از خودروهای بزرگ مانند تریلی، تراکتور و کامیون نصب شد و تعداد رانندگانی که آن را برای اتومبیل های شخصی خودشان نصب می کردند، بسیار اندک بود.

 

چون برای نصب کردن آن باید سپر ماشین را سوراخ می کردند، اما پس از گذشت مدت زمانی این سنسور ها به صورت فابریک و توسط کارخانه های تولید کننده بر روی ماشین ها سوار شدند و کلا نمای بهتر و زیباتری نیز پیدا کردند. در حال حاضر نیز اکثر اتومبیل های مدل بالا به این سنسور مجهز هستند و حتی امروزه بسیاری از خودروهای مدل پایین نیز با استفاده از مانیتورهای تصویری از این سنسور استفاده می کنند.

 

انواع سنسور دنده عقب

به طور کلی دو نوع سنسور دنده عقب وجود دارد هر کدام از آن ها را می توانید بر روی خودرو خود نصب کنید در این قسمت به معرفی جداگانه این دو سنسور می پردازیم.

 

سنسور دنده عقب آلتراسونیک

به سنسور دنده عقب آلتراسونیک سنسور مافوق صوت هم می گویند. در بیش تر خودروها از این نوع سنسور استفاده شده است که جهت تشخیص دادن صدا، دیدن کلیه اشیا، بازتاب صداها و غیره بهترین کارایی را دارند. این سنسورها را بر اساس انتشار یافتن فرکانس صوتی بالا و هم چنین دریافت کردن بازتاب صدا مورد استفاده قرار می دهند. سنسور دنده عقب آلتراسونیک توسط کارخانه ها بر روی خودروها نصب می شود، اما اگر اتومبیل شما به گونه ای است که سنسور دنده عقب ندارد می توانید این سنسور را بر روی سپر عقب آن نصب کنید.

 

سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی

در حال حاضر برخی از شرکت های حرفه ای و بزرگ خودروساز از سنسورهای الکترومغناطیسی استفاده می کنند چون جهت استفاده کردن از این سنسورها هیچ گونه نیازی به سوراخ کردن سپر نیست. ضمن این که با استفاده کردن از سنسورهای الکترومغناطیسی می توانید فضای بیش تری را کنترل کنید.

طرز کار سنسور دنده عقب از نوع الکترومغناطیسی به این شکل است که به وسیله سیم کشی داخلی خودرو به میدان های مغناطیسی اطراف سپر عقب متصل می شود و هنگامی که ماشین شما به جسم و یا اشیای نزدیک شود، در میدان مغناطیسی اطراف خودرو تغییر ایجاد می شود. این تغییر به صورت جریان یا ولتاژ به مایکرو کنترلر یا پردازنده مرکزی ارسال شده و در آن جا نیز به صورت تصویر فعالی آلارام صوتی به راننده اعلام می شود. سنسورهای دنده عقب از نوع الکترومغناطیسی گران تر از سنسورهای آلتراسونیک هستند.

 

طرز کار سنسورهای دنده عقب از نوع آلتراسونیک

طرز کار سنسورهای آلتراسونیک یا همان مافوق صوت به این شکل است که با ارسال آلارم راننده را از وجود موانع آگاه می‌ کند، چون گوش انسان می تواند فرکانس های تا ۲۰ هرتز را بشنود و فرکانس‌ های پایین تر یا بالاتر از این فرکانس قابل شنیدن نیستند. فرکانسی که برای سنسورهای آلتراسونیک استفاده شده است معمولا بالای ۱۸ کیلو هرتز و بین ۴۰ تا ۵۵ کیلو هرتز هستند که البته این مقدار کاملا بسته به کاربرد سنسور دارد. سنسورهای التراسونیک از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده‌ اند. مدار تولید کننده سنسور امواج صوتی که با مقدار فرکانس بالا تولید می‌ شود را به بخش فرستنده صوتی ارسال می کند، پس از آن که این امواج با اجسام گیرنده برخورد کردند، مجدد برمی گردند و مدت زمانی که طول می کشد تا سیگنال صوتی ارسال و دریافت شود، به وسیله گیرنده دریافت می شود.

 

این مقدار نیر به وسیله پردازنده محاسبه شده و به صورت جریان یا ولتاژ به سیستم های هشدار دهنده فرستاده می شود. هر چقدر که مدت زمان این کنش و واکنش کم تر باشد یعنی این که اتومبیل به جسم نزدیک تر است. اما هر چه جسم از اتومبیل شما دورتر باشد، سیستم های هشدار دهنده سریع تر کار می کنند. سیستم های هشدار دهنده معمولاً به صورت یک اسپیکر یا بارز کوچک هستند که دارای صدا می باشند.

 

از مزایای سنسورهای دنده عقب آلتراسونیک می توان به قیمت پایین آن ها در مقایسه با انواع سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی اشاره کرد. علاوه بر آن این سنسورها می توانند در کسری از ثانیه و هنگامی که اتومبیل بدون حرکت است نیز عمل کنند. به طور کلی این دو سنسور ویژگی ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و اگر قصد خرید و نصب آن ها را دارید حتما باید به این ویژگی ها توجه داشته باشید.

 

خرید سنسور دنده عقب ماشین

جهت خرید سنسور دنده عقب از نوع التراسونیک یا الکترومغناطیسی نیز می توانید به فروشگاه وینکا ایران مراجعه کنید. فروشگاه وینکا ایران نمایندگی رسمی و بزرگ برند وینکا در داخل کشور است و انواع و اقسام سنسورهای دنده عقب، انواع مانیتور ها، بسیاری از لوازم جانبی خودروها و غیره را عرضه می کند که شما می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی خرید خودتان را از این فروشگاه بزرگ انجام دهید.

برچسب ها:

وینکا
6 مرداد 1403
مقالات مرتبط
جدیدترین ها
لوازم جانبی