کن باس(CAN bus) چیست؟

کن باس(CAN bus) چیست؟

کن باس چیست؟
قطعا اگر تابحال برای نصب مانیتور خودرو اقدام کرده باشید نام کن باس به گوشتان خورده است و در این مقاله میخواهیم به توضیح عملکرد و مزایای کن باس بپردازیم.

کن باس یا CAN bus مخفف عبارت Controller Area Network میباشد.
این سیستم قطعه الکترونیکی کوچکیست که اتصال میان چند میکروکنترلر را بدون نیاز به کامپیوتر میزبان ایجاد میکند.
بنابراین اتصال کنترلرهای خودرو اعم از کنترل فرمان، کروز کنترل، تنظیم آینه، ایربگ یا کیسه هوا، سیستم صوتی، مانیتور خودرو و غیره که در حالت عادی حجم زیادی از سیم برای سیمکشی نیاز دارد با استفاده از کن باس برای اتصال سیم کمتری مصرف میکند.

از دیگر مزایای کن باس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.نصب آسان: این قطعه به راحتی و با سوکت های مربوط به خود و دیگر کنترلرها به راحتی قابل نصب میباشد.

2.دقت و سرعت بالا:از آنجا که کنترلرهای مختلف ماشین به کن باس متصل میشوند، کن باس باید از لحاظ دقت و سرعت عملکرد بالایی داشته باشد که اختلال و تاخیری در فرمانهای الکتریکی خودرو ایجاد نشود.

3.مقاومت در برابر تداخلات: استفاده از سیگنال‌دهی تفاضلی در کن باس، باعث مقاومت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی در محیط‌های پرنویز شده و از اختلال در اجرای دستورات کنترلرهای خودرو جلوگیری می‌کند.

کن باس برای چه خودروهایی قابل نصب است؟
همانطور که گفته شد، در نصب مانیتور خودرو برای اغلب خودروها استفاده از کن باس به جهت پیاده کردن کنترلرهای خودرو بر روی مانیتور خودرو الزامیست، بنابر این برای نصب مانیتور 207 یا مانیتور پرادو و یا هر خودروی دیگری که کنترلرهای مختلف مانند کنترل فرمان و غیره دارد به استفاده از کن باس نیاز است.

جمع بندی:
با توجه به مزایایی که استفاده از کن باس دارد، این قطعه به قسمتی اصلی از سیم کشی و برق خودرو تبدیل شده و برای اتصالات برقی خودرو بخصوص نصب مانیتور خودرو تهیه آن الزامیست.
کن باس ها توسط کمپانی های مختلفی تولید میشوند و از آنجا که همه کنترلرهای خودرو توسط کن باس متصل میشوند اگر از کن باس بی کیفیتی استفاده کنیم تمامی اتصالات خودروی ما دچار اختلال شده و ممکن است ضررهای بزرگی به خودرو وارد شود.

برچسب ها:

وینکا
10 اردیبهشت 1403
مقالات مرتبط
جدیدترین ها
لوازم جانبی